بانک انواع آموزشی

آموزش کده (بایددر هر لحظه زندگی کرد.)

بانک انواع آموزشی

آموزش کده (بایددر هر لحظه زندگی کرد.)

بانک انواع آموزشی

اموزش انواع کارهای از قبیل اینترنتی

و غیره

...ارایه ی انواع تبلیقات شرکتی.خصوصی .
و انواع تبلیقات متنی و بنری

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۳۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است


تبدیل pdf به word

اغلب اوقات پیش میاید که کاربران نیاز دارند تا فایل pdf را به word و یا به غیر فایل های دیگه تبدیل کنند و یا نیاز دارند تا از word به pdf تبدیل کنند و از مشهورترین فایل ها برای نوشتن میباشند.

در رابطه با این مطلب سایت هایی هستند که به صورت مجانی این کار را در اختیار کاربران میگذارند از جمله سایت www.gobcl.com در صفحه اصلی سایت این امکان وجود دارد که فایل های pdf را به word و یا به html و یا بر عکس تبدیل نمایید سپس می توانید فایل تبدیل شده را از سایت دانلود نمایید.

از دیگر سایت هایی که به صورت رایگان این کار را میکندwww.pdfonline.com/pdf-to-word-converter

و همچنین سایت www.cometdocs.com به صورت آنلاین و بدون نیاز به نرم افزاری و این امکان را برای تو فراهم میکند که از فرمت های مختلف بتوانید تبدیل نمایید مخصوصا pdf به word.

تبدیل word به pdf

سایت smallpdf.com/ar/word-to-pdf این امکان را فراهم میکند که بتوانید فایل ها را به pdf  تبدیل نمایید کار خاصی نمی خواهد انجام دهید فقط در چند ثانیه به راحتی تبدیل میکند . فقط با زدن کلید آبی رنک و کشیدن فایل به مکان مخصوص آن و بعد از آن در انتظار اتمام کار باشید.

سایت های دیگر برای تبدیل pdf به word

http://www.pdftoword.com

www.convertmypdftoword.com

http://en.pdf24.org/onlineConverter.html

convertpdftoword.net

zamzar.com

تبدیل pdf به word از طریق نرم افزار

اگر قصد دارید از طریق نرم افزار ها کار تبدیل پی دی اف به ورد رو انجام بدهید میتوانید با نصب برنامه PDF995 بر روی کامپیوتر خود و در هر زمانی که خواستید از آن استفاده نمایید اگر مایل باشید میتوانید از این سایت دانلود نمایید www.pdf995.com و همچنین برنامه PDFMoto را از این سایت www.pdfmoto.com میتوانید دانلود کنید.

  • سجاد Hamshehri

آیا تا به حال برای شما سوال شده که پردازنده چگونه کار می کند و کار آن چیست؟ پس با ما باشید تا توضیحی درباره نحوه کار پردازنده CPU و نحوه خرید آن به شما ارائه دهیم .

pck94810-1

پردازنده یا Central Processing Unit یا همان اسم متعارف CPU مغز کامپیوتر محسوب می شود و وقتی بفهمید که این قطعه چگونه کار می کند چگونگی عملکرد کلی کامپیوتر را درک کردید. در واقع در هر پردازنده ایی مجموعه سیم های مخصوصی به شکلی خاص وجود دارد که کمک می کند تا هر آنچه که در کامپیوتر به طور همزمان ایجاد می شود نگه دارد این سیم را clock می نامند که در پردازنده های امروزی به GHZ سنجیده می شود گیگا نماد میلیون و هرتز نماد در ثانیه است یعنی واحد حساب در پردازنده های فعلی به میلیون بار در ثانیه می رسد این سرعت ، پردازنده را قادر می سازد تا در کمترین زمان عملیات متعدد و پیچیده ایی را انجام دهد.

زمانی که پردازنده را بر می گردانید تعدادی کلاهک می بینید که از آن طریق بین مادربرد و پردازنده اتصال برقرار می شود و می تواند اطلاعات را ارسال و دریافت کند بیشترین عملیات بین پردازنده و حافظه RAM انجام می شود.

حافظه تصادفی یا RAM دارای عناوینی هستند که در مقایل هر یک مخزن داده ها وجود دارد. پردازنده اطلاعات را دریافت می کند و از آن طرف پردازش کرده و به صورت مرتب و پشت سر هم ارسال می کند اما وقتی اطلاعات ار حافظه تصادفی بخواهند ارسال شوند ترتیبی نخواهند داشت به همین خاطر اسم حافظه تصادفی را انتخاب کرده اند.

اما پردازنده چطور داده ها را از حافظه طلب می کند؟ به طور مثال برنامه ایی روی کامپیوتر فعال می کنید پردازنده عنوان را به حافظه ارسال می کند در اینجا عنوان یعنی داده های برنامه در حافظه ، سپس دستور فعال یا Enable شدن می دهد و در این زمان حافظه داده های خواسته شده را به پردازنده ارجاع می دهد تا پردازنده اطلاعات را پردازش کند و سپس پردازنده عنوان دیگری را درخواست می کند و همین طور تا به آخر تا کار پردازش تمام شود.

اما چطور پردازنده داده ها را در حافظه ذخیره سازی می کند؟ زمانی که پردازنده بخواهد داده ها را در حافظه ذخیره سازی کند در این حالت ترتیب انتقال و ارسال متفاوت می شود به طوری که عنوان سپس داده های درخواستی اراسل می شوند و ذخیره سازی انجام می گیرد و این زمان حافظه محتوای عنوان را به داده های جدید جایگزین می کند این عملیات تنها در زمان ثانیه ایی انجام می شود.

داده ها در رم از راهنما و ارقام و اعداد و یا حروف وجود پیدا می کنند و جا دارد که از خود بپرسید چگونه داده ها عناوین می شوند؟ ذخیره سازی عناوین امکان دارد اما عناوین برای اسباب دیگری مورد استفاده قرار می گیرند مثلا پردازنده می خواهد دو عدد را جمع کند و قصد دارد نتیجه را به صورت تابع ارئه دهد ، عنوان تابع را درخواست می کند ( که به صورت داده ذخیره شده ) کما اینکه داده ها در حافظه تصادفی به طور اعداد اعشاری ذخیره شده اند.

شایع ترین فهرست راهنما:

Load – دانلود داده ها از حافظه

Add – جمع دو عدد با هم

Store – اعاده ذخیره

Compare – مقایسه دو شماره با هم

Jump if condition – انتقال به عنوان مشخص زمانی که شرط محقق شود

Jump – انتقال به عنوان معین

Out & In – وارد و خروج داده ها (ورود از صفحه کلید و به صفحه نمایش خارج می شود مثلا)

یکی از قطعات اصلی در پردازنده Control Unit میباشد که داده ها را حافظه دریافت و عناوین را به آن ارسال می کند یکی دیگر از اجزاء کلیدی واحد حساب و ALU است که وظیفه محاسبات در پردازنده را به عهده دارد حالا یا جمع یا تفریق و یا مقایسه باشد.

این واحد حساب دو ورودی دارد ، واحد کنترل که ورودی ها را برای آن ارسال می کند که عملیات در داخل را انجام می دهد و نتیجه را ارائه می دهد دو نوع عملیات وجود دارد که نتایج را در قطعه معینی به نام ثبت کننده ذخیره سازی می کند که در واقع داده ها را به طور موقت ذخیره می سازد اما در عملیات منطقی مقایسه نتیجه عبارت از JUMP IF میباشد.

پردازنده ها به طور عمده توسط دو شرکت بزرگ Intel و AMD ساخته می شوند حتما توصیه می شود که قبل از خرید پردازنده به سایت هایی که پردازنده ها را مورد ارزیابی قرار داده اند حتما رجوع کنید و قبل از خرید پردازنده حتما به دو چیز اساسی پردازنده توجه داشته باشید ؛

تعداد هسته num. Of cores : قاعده کلی این است  که هر چه تعداد هسته های پردازنده بالاتر باشد قوی تر خواهد بود.

Clock speed : عدد عملکرد در ثانیه است که با GHZZ سنجیده می شود در اینجا نیز هر چه بزرگتر باشد آن پردازنده بهتر خواهد بود.

  • سجاد Hamshehri

موس یکی از مهمترین عناصر کامپیوتر محسوب می  شود که به وسیله آن روی کارهایی که می خواهیم در کامپیوتر انجام دهیم کنترل خواهیم داشت با آمدنلپ تاپ نیز به خاطر راحتی و سرعت تعامل با موس از  آن بی نیاز نیستیم. چیزی که نزد بسیاری از کاربران شایع است این میباشد که موس یک سری وظایفی دارد که همه می دانند منتهی در مقابل از وظایف دیگری که از ترفندها به شمار می آیند غافلند که اگر یادبگیرند در به کار بردن موس حرفه ایی خواهند شد در ادامه متعرض آن خواهیم شد.

با یاد گرفتن ترفندهای موس حرفه ایی کار کنید

با یاد گرفتن ترفندهای موس حرفه ایی کار کنید

موس ( به انگلیسی Mouse ) یکی از واحدهای ورودی کامپیوتر است که با دست مورد استفاده قرار میگیرد که برای کلیک کردن روی صفحه گرافیک سیستم و اجراء دستورات نیز مورد استفاده واقع میشود و برای حرکت دادن نیاز به یک سطح است که کمک می کند تا بتوانیم موس را حرکت دهیم معمولا روی موس یک چرخ در وسط و دو کلید در چپ و راست معروف یه کلیک راست و کلیک چپ میباشد.

شکل ابتدائی موس: امکان دارد تاریخ ابتداء ظهور موس کامپیوتر که به شکل توپی بوده در سال ۱۹۵۲ میلادی باشد که به دستان تام کرانستون و کنیون تیلور که در نیروی دریایی کانادا مشغول بودند که در ضمن پروژه سری نظامی ساخته شد در واقع گوی آن از توپ بولینگ میخ های پنج جهتی ساخته شده بود و اولین باری که اصطلاح موس به کار رفته در سال ۱۹۶۵ میلادی بوده است …

در اینجا به مجموعه ایی از ترفندهای موس که برای خیلی ها نامأنوس است اشاره خواهیم کرد.

ترفندهای موس

ترفند اول – چرخ گردان در موس

یکی از اسرار و رازهای موس در همین چرخ گردان موس که در وسط قرار میگیرد میباشد برای باز کردن لینکه در پنجره جدید پس کافی است روی هر لینکی که می خواهید در تب جدید باز بشه رفته و آن چرخ را فشار دهید و برای بستن هر صفحه کافی است از بالا روی تب رفته و چرخ را فشار دهید تا تب و آن صفحه بسته شود.

ترفند دوم – برش و چسباندن فایل

برش و چسباندن فایل

برش و چسباندن فایل

این عملیات از طریق کلیک کردن روی هر فایل و پوشه ایی و نگه داشتن کلید Shift در صفحه کلید و کیبورد و بردن آن در هر جای کامپیوتر انجام می شود در واقع از این راه کار ( cut and paste ) صورت میگیرد یعنی کات و پیست.

ترفند سوم – کپی کردن فایلها

کپی کردن فایلها

کپی کردن فایلها

این عملیات از طریق کلیک کردن روی فایل و پوشه و نگه داشتن کلید Ctrl در کیبورد سپس حرکت دادن فایل به هر مکان از کامپیوتر انجام می شود در واقع ویندوز copy and paste خواهد کرد.

ترفند چهارم – ظاهر کردن فایل های مخفی

ظاهر کردن فایل های مخفی

ظاهر کردن فایل های مخفی

از طریق کلیک راست کردن روی فایل مجموعه ایی از گزینه ها را مشاهده خواهید کرد اما گزینه هایی در اصل پنهان هستند و برای انجام آن کلید Shift را زده و روی پوشه یا فایل کلیک راست کنید و گزینه send to را انتخاب نمایید مجموعه ایی از فایلهای ار مشاهده میکنید.

مثلا به طور عادی برای انتقال فایلی در کامپیوتر از یک مکان به مکان دیگر با زدن راست کلیک و انتخاب send to مجموعه ایی محدود از گزینه ها ظاهر خواهد شد که معمولا ۷ گزینه در دسترس خواهد بود.

اما اگر روی فایل و یا پوشه ایی کلیک راست کرده و کلید shift در کیبورد را نگه دارید و گزینه send to را بزنید بیش از ۲۱ گزینه در دسترس خواهد بود به حسب همان فایلی که روش کلیک راست کردید.

ترفند پنجم – بزرگ و کوچک کردن صفحات اینترنت

کوچک و بزرگ کردن صفحه اینترنتی

کوچک و بزرگ کردن صفحه اینترنتی

ترفند آخری که اینجا درباره موس متذکر می شویم از این قرار است ؛ که باز ترفندی در چرخ گردان موس که با نگه داشتن کلید Ctrl و چرخاندن چرخ کردان موس صفحه اینترنتی مقابله شما کوچک و بزرگ خواهد شد با چرخاندن به طرف بالا بزرگ و به طرف پایین صفحه کوچک خواهد شد و برای برگشتن به سایز اول Ctrl + 0 را بزنید.

  • سجاد Hamshehri

این موضوع برای مبتدئین و حتی کارشناس نیز می تواند مفید باشد چون حاوی اطلاعاتی برای هر قسمت میباشد لذا توصیه می شود که با دقت بخوانید تا عملیات ترکیب قطعات کامپیوتر با یدکدیگر را به  درستی متوجه شوید نمی خواهم بگویم همین طور نصب کنید بلکه کیفیت نصب را توضیح خواهم داد این فقط یک کاتالوگ برای نصب نیست اما برای درک مکانیسم نصب است و با همین روش تنظیماتی روی قطعات و هر کامپیوتری را می توانید انجام دهید.

جمع و نصب کردن قطعات روی کیس کامپیوتر در ۵ مرحله

مرحله اول: آماده کردن کیس برای نصب قطعات

 آماده کردن کیس برای نصب قطعات

آماده کردن کیس برای نصب قطعات

در ابتداء کیس و قطعاتی که می خواهید نصب کنید را تماما آماده کنید بعضی از کیس ها فن دارند و بعضی دیگر بدون فن هستند لذا اگر دیدید که کیسی فن ندارد و یا همچنین دیگر لوازم جانبی ، می توانید جداگانه بخرید همچنین اگر پاور ساپلای روی کیس متصل نبود باز جداگانه بخرید و در مکان مخصوصش باید نصب شود.

نصب هارد SSD و HDD

نصب هارد SSD و HDD

شروع به نصب هارد SSD و هادر HDD در مکان مخصوص به خودشان می کنیم از خوش شانسی اگر کیس شما جایگاه مخصوص SSD داشت که همانجا نصب می شود در غیر این صورت لازم است تا در کنار HDD نصب شود و همچنین DVD-Writer را نیز در مکان خود در کیس نصب می کنیم.

نصب خروجی در پشت مادربرد

نصب خروجی در پشت مادربرد

نصب خروجی های مادربرد را فراموش نکنید که در  پشت کیس نصب می شوند.

مرحله دوم : آماده کردم مادربرد و نصب قطعات روی آن

مراقب باشید به مادربرد ضرری نرسد منظور اینکه هنگام خارج کردن و قرار دادن در جایی همینطور رها نشود.

نصب پردازنده

نصب پردازنده

نصب پردازنده

CPU را که از پلاستیک خارج کردید باید علامت روی  مادربرد و پردازنده را ملاحظه کنید که در تصویر بالا به آن اشاره شده سپس نصب کنید نه اینکه به هر طرف بخواهید نصب کنید و اصلا لازم نیست زور بزنید و روی مادربرد فشار وارد کنید اگر درست قرار گرفته باشد به مجرد گذاشتن پردازنده در جایگاهش روی مادربرد نصب خواهد شد روی پردازنده دندانه های حساسی وجود دارد لذا از پرت کردن و ضربه زدن روی آن بپرهیزید.

اضافه کردن خنک کننده روی پردازنده

حالا کرم خنک کننده را روی پردازنده میزنیم بعضی شاید اضافه نکنند این دیگه به خودشون برمیگرده اما در اصل این برای خنک ماندن پردازنده ضروری است.

نصب فن روی پردازنده

به سراغ نصب کردن فن روی پردازنده می رویم معمولا پردازنده ها در کنارشان فن نیز وجود دارد که مناسب آن هست منتهی بهضی فن های حرفه ایی را توصیه می کنند که اگر توفیقی شد در پست های بعدی راجع به آن صحبت خواهم کرد اما نصب فن های پیشفرضی که برای پردازنده آماده شده راحت است به این صورت که روی پردازنده قرار گرفته و از کنار با وصله هایی که دارد محکم می شود.

نصب فن روی پردازنده

نصب فن روی پردازنده

حالا سیم فن پردازنده را به مکان مخصوص خود روی مادربرد وصل میکنیم که از طریق سوکتی نصب میشود همچنان که در تصویر بالا نشان داده شده و میبینید که خروجی فن روی مادربرد روبروی خود فن قرار گرفته که عبارت CPU Fan کنارش نوشته شده است.

نصب رم روی مادربرد

نصب رم روی مادربرد

نصب رم روی مادربرد

این مرحله نیز بسیار ساده است خروجی های رم روی مادربرد را میبینید که باید رم را در آنجا قرار داده و فشار دهید تا جا بیفتند.

مرحله سوم: نصب مادربرد روی کیس

نصب مادربرد روی کیس

نصب مادربرد روی کیس

بعد از نصب قطعات روی مادربرد حالا نوبت به نصب مادربرد روی کیس میرسد از ناحیه فن روی پردازنده بگیرید و مادربرد را بلند کرده و داخل کیس کنید و خروجی های مادربرد را مثل خروجی صدا و تصویر و غیره را از پشت کیس در مکان مخصوص خود وصل کنید و با بستن پیچ ها کار نصب کردن مادربرد در کیس به اتمام می رسد.

مرحله چهارم: نصب باقی قطعات کامپیوتر روی کیس

نصب سایر قطعات روی کیس

نصب سایر قطعات روی کیس

اگر کارت گرافیک شما جداست باید خودتان نصب  کنید مثل تصویر بالا که از پشت کیس روی خروجی مخصوص خود نصب می شود که به پایین فشار داده می شود تا با برد اتصال کند و همچنین اگر کارت صوت و یا کارت اینترنت که دیگر منقرض شدند داشتید به همین نحو متصل می شوند و یا هر کارت دیگری که می خواهید.

مرحله پنجم: نصب سیم ها در جای مخصوص خودشان

اتصال سیم ها

اتصال سیم ها

حالا باید سیم ها را در کیس به رابط مخصوص خودشان وصل کرد بعضی از این مرحله مینالند و نمی توانند انجام دهند ولی بر عکس کار سختی نیست بلکه خیلی راحت می توان تمام کرد سعی میکنیم خیلی ساده توضیح دهیم تا مفهوم را کامل به شما برسانیم پس شروع میکنیم به متصل کردن سیم اصلی و بزرگ که حاوی ۲۴ رشته سیم است و از پاور ساپلای به مادربرد وصل می شود تا برق را به مادربرد برساند.

برای اینکه داخل کیس ظاهر زشتی به خود نگیرد می توانید سیم ها را از پشت کیس و یا طوری مرور دهید که سیم ها داخل کیس با یکدیگر برخورد نکنند.

الان سیم های مخصوص فن را وصل می کنیم البته در مراحل بالا نصب فن روی پردازنده را توضیح دادیم اما در اینجا سیم های سایر فن ها در کیس را انجام خواهیم داد در مادربرد خروجی به نام Fan مشاهده می کنید به آنجا وصل کنید.

سیم CPU روی مادربرد

سیم CPU روی مادربرد

سیمی که روی آن نوشته شده CPU که از پاور آمده به جای مخصوص خود که در بالای مادربرد وجود دارد وصل کنید همچنین سیمی که عبارت Audio نوشته شده به همان مکانی که به همین اسم روی مادربرد نوشته شده وصل کنید.

اتصالات هارد

اتصالات هارد

حالا اتصالات هارد را انجام می دهیم و علاوه بر آن  اتصالات دیویدی و سی دی را نیز در این مرحله به اتمام می رسانیم اتصالاتی از پاور را میبینید که جهت رساندن برق به هارد استفاده می شود همانطور که در تصویر مشاهده می کنید می توانید با یک قطعه فلز صاف مثل پیچ گوشتی سیم را بپیچانید تا سیم جمع شده و جای زیادی از کیس را نگیرد و یا موجب مشکلات نشود و به خروجی SATA در مادربرد وصل می کنیم.

سیم های روشن شدن و ریستارت و لامپ و ...

سیم های روشن شدن و ریستارت و لامپ و …

حالا نوبت به جایی می رسد که کمی سخت به نظر می رسد در حالیکه هیچ سختی ای ندارد و به راحتی می توانید انجام دهید سیم هایی که در تصویر مشاهده می کنید هر کدام مسئولیتی بر عهده دارند مثل کلید روشن کردن ، ریستارت و غیره سیم HDD LED که مسئول لامپ قرمز رنگی که اشاره به عملکرد هارد دارد میباشد و سیم Power SW برای کلید روشن کردن است و Reset SW برای روشن کردن مجدد و Power LED مسئول چراغ روشن شدن میباشد.

مکان نصب سیم ها

مکان نصب سیم ها

الان در تصویر بالا مکان اتصال این سیم ها را ملاحظه می کنید سیم HDD LED را دو دندونه خواهید یافت که مشخص است کدام مثبت و کدام منفی است طبق همان روی مادربرد وصل کنید و Power LED دو دندونه جدا هستند که مثبت به سمت چپی و منفی به سمت راستی در دو دندونه بالا سمت چپ متصل می شود.

جایگاه سیم ها در مادربرد

جایگاه سیم ها در مادربرد

و حالا سیم Reset SW را نصب میکنیم این سیم منفی و مثبت ندارد و مستقیم به دندونه های کنار HDD LED پایین سمت راست وصل می شود و سیم Power SW بالای Reset SW نصب خواهد شد.

کار نصب قطعات در مادربرد و کیس به اتمام رسید حالا اگر دیدید بعد از مراحل سیستم روشن نمی شود و یا مشکلی دارد حتما مراحل را بازنگری کنید تا مطمئن شوید که مراحل را به درستی انجام داده اید یا خیر.

  • سجاد Hamshehri

الف ) عادل یغما، تحت عنوان « انواع وسایل کمک آموزشی»، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده است:

1.      کتاب، مجله و روزنامه؛

2.      وسایل ترسیمی (نمودار، چارت، پوستر،...)؛

3.      وسایل غیر ترسیمی (عکس و تصویر، اسلاید، فیلم استریپ، ...)؛

4.      تابلوهای آموزشی (تخته سیاه، تخته های پارچه ای، ...)؛

5.      وسایل سه بعدی (مدلها، ماکتها، دایوراما،...)؛

6.      پرژکتورها (اوورهد، اوپک، ...)؛

ب ) فردوس حمصی و شهین دخت عالی، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده اند:

1.      مواد کمک آموزشی ساده و حقیقی (انواع تابلوها، اشیای حقیقی، ...)؛

2.      مواد گرافیکی (اعلان آگهی یا پوستر، چارت، نقشه و کره، ...)؛

3.      اسلاید، فیلم استریپ و تلقهای شفاف؛

4.      فیلم متحرک؛

5.      تلویزیون؛

6.      مواد آموزشی شنیداری؛

7.      دستگاه های آموزشی؛

ج ) سید هاشم نعمتی، تحت عنوان « انواع رسانه های آموزشی»، آنها را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده است :

1.      رسانه های نوشتاری (کتاب، روزنامه، میکروفیلم، میکروفیش، ...)؛

2.      رسانه های نمایشی (تخته سیاه، تابلوهای پارچه ای،...)؛

3.      رسانه های دیداری (ترسیمی – غیر ترسیمی)؛

4.      رسانه های شنیداری؛

5.      رسانه های سه بعدی؛

6.      موقعیت های آموزشی (گردش علمی، دعوت از متخصصین،...) (به نقل ازاحدیان1381،ص13).                                             

مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت  دیگری مورد تقسیم بندی قرار گرفته است که در زیر به طور مختصر مد نظر قرارمی گیرند:

الف ) برقی و غیر برقی : همان گونه که از تقسیم بندی آن پیداست، عده ای  مواد و وسایلی را که کاربرد آنها نیاز به نیروی برق دارد در یک دسته و بقیه را در دسته ای دیگر قرار می دهند.

ب ) ارزان قیمت و گران قیمت : تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی بر  اساس قیمت این اشکال را ایجاد می کند که مشخص کردن مرز میان دو دسته ی یاد شده به طور عملی امکان پذیر نیست. معهذا کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت، پوستر، نقشه، کره، و ... نظایر این ها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم، اسلاید، فیلم استریپ، اوورهد و ... را در دسته ی گران قیمت قرار می دهند.

ج ) نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه  هایی نظیر فیلم، اسلاید، چارت، پوستر، نمودار، تلق شفاف، مدل، ماکت، برش و نظایر اینها را در دسته ی نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد و نظایر اینها را در دسته ی سخت افزار قرار می دهند.

د ) چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب، جزوه، مجله، منابع  برنامه ای شده ی چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند.

ه ) ساده و پیچیده : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه  هایی نظیر کتاب، مجله، فیلم متحرک، اسلاید، تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد، دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند.

و ) نورتاب و غیر تاب : قرار دادن مواد و وسایل آموزشی در دو دسته ی  نورتاب و غیر نورتاب یکی از بهترین و کامل ترین تقسیم بندی هایی است که تا کنون به عمل آمده است و چون تقسیم بندی های دیگری در بردارنده ی نواقص مشهودی است در چند دهه ی اخیر از این تقسیم بندی استقبال قابل توجهی به عمل آمده است. در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته ی نورتاب و بقیه در دسته ی غیر نورتاب قرار می گیرند (احدیان،1387) .



  • سجاد Hamshehri
موزش ساخت ربات (میکروکنترلر۱)
سلام ـ قرار شد برای ساخت ربات تفعلی بزنیم به میکروکنترلر٬پس بی مقدمه بریم سر اصل مطلب:

میکروکنترلر چیست: میکروکنترلر رو درواقع می توان یه کامپیوتر کوچولو در قالب یه چیپ برای کنترل وسایل الکترونیکی (در اینجا ربات) تلقی کرد. تفاوت میکروکنترلر با میکروپروسسور در اینه که میکروکنترلر دارای یک CPU ٫مقدار محدودی RAM ٬ ROM ٬ پورت های I/O و تایمر در درون خود می باشد در صورتی که میکروپروسسور فقط یه CPU هست و شما باید RAM, ROM ,... رو به صورت اجزای جانبی به اون متصل کنید (درست مثل CPU کامپیوتر). برای همین میکروکنترلرها تک منظوره ولی میکروپروسسورها همه منظوره هستند. با این تفاسیر میکروکنترلرها دارای کارایی های خاص خودشون مثلا در ماشین لباسشویی٬ ماکروویو٬ تلفن و البته ربات هاو... هستند یعنی جایی که استفاده از میکروپروسسور نه از نظر کارایی و نه از نظر اقتصادی عقلانیه! تازه فهمیدیم میکرو یعنی چی :)

انتخاب میکرو(مناسب ربات ما)در انتخاب میکرو فاکتورهای زیادی دخیله: ۱-هزینه  ۲-سرعت  ۳-کارایی و قابلیت ها  ۴-راحتی کار با آن و... در حال حاضر در بازار ایران میکروهای متنوعی ازجمله ۸۰۵۱ از اینتل٬ PIC از میکروچیپ تکنولوژی و AVR از شرکت ATMEL هواخواهان زیادی دارن. همچنین آمارها نشون داده که در ساخت ربات اکثرا از PIC استفاده شده (در آمریکا :)) ولی من می خوام این پروژه رو با AVR انجام بدم چون تقریبا کم هزینه (۳۵۰۰) هستش٬ هم کارایی های مناسبی داره٬ هم برنامه نویسی برا اون آسونه (هم C داره هم Basic تازه کلی هم نرم افزار Emulator, Simulator ,... داره) و تازه پروگرمر ائن بسیار ساده و کم خرجه. با این حال فکر نمی کنم نوع میکرو تفاوتی در نقشه مدار و.. بزاره بجز کد و کامپایلر میکرو که سعی می کنم مال PIC یا حتی ۸۰۵۱ رو هم در کنار AVR زمیمه کنم. پس کسایی که با AVR کار نکردن اصلا نگران نباشن.

راستی یادم رفت بگم برا این ربات از AVR مدل Atmega32 استفاده خواهم کرد (مفت ۳۵۰۰ :)) و برای آموزش برنامه نویسی اون با وجود کامپایلرهای متنوعی چون Bascom (بیسیک) و CodeVision (سی) من Bascom رو انتخاب می کنم تا تازه کارهای برنامه نویسی هم مشکلی نداشته باشن (بیسیک که دیگه کاری نداره!). فکر نمی کنم چیزی ناگفته مونده باشه! پس از جلسه بعد آموزش ساخت پروگرمر و یکم آموزش برنامه نویسی AVR ٬البته فقط در حد کار خودمون -ربات- رو خواهیم داشت. (بگو ایشالا )

  • سجاد Hamshehri

ی میکرو موس گروهی از ربات ها هستند که میتوانند یک مسیر ناشناخته را طی کنند و به مقصد برسند .
مسیر ناشناخته در مسابقات و ازمایش ها یک ماز است و در عمل میتواند یک شهر یا یک مکان نامشخص باشد .
در زیر تصویر یک نمونه ماز را مشاهده میکنید

در مسابقات ربات های میکرو موس ، ربات شما در یک گوشه از ماز ( که توسط داور تعیین میشود ) قرار میگیرد ، ربات باید در یک زمان مشخص ( که بین 10 تا 30 دقیقه است ) از بین مارپیچ ها عبور کند و به مقصد ( که توسط داور تعیین میشود ) برسد .
ساخت ربات میکرو موس بسیار ساده میباشد ، برای ساختن یک ربات میکرو موس شما به مهارت کافی در زمینه الکترونیک و رباتیک نیاز دارید و ربات شما باید دارای یک سخت افزار با انعطاف ویک برنامه بسیار هوشمندانه برای پردازنده باشد . (در واقع برنامه یا الگوریتم ربات است که باعث برتری ان خواهد شد )
ربات شما باید بتواند در کمترین فضا دور بزند و بچرخد ، همچنین اندازه ان باید کوچک باشد تا به دیوراه های ماز برخورد نکند .
در برنامه ای که برای پردازنده ربات مینویسید ، باید کلیه شرایط را برای ربات تعریف کنید ، ممکن گاهی وقت ها چند مسیر جلوی ربات باشد که فقط یکی از انها ربات را به مقصد برساند ، برنامه شما باید انقدر قوی باشد که ربات مسیر درست را انتخاب کند .
برای ربات های میکرو موس الگاریتم ها و روش های مختلفی ارائه شده است که در ادامه انها را بررسی میکنیم
ک ربات میکرو موس از بخش های زیر تشکیل میشود :
-بدنه ربات
-مدار تغذیه
-قسمت حرکت
-بخش سنسور ها و فرمان
-پردازنده و برنامه نویسی
بدنه ربات :
بدنه ربات باید محکم و سبک باشد و بتواند وزن دیگر اجزا را تحمل کند ، همچنین باید دارای قسمت های برای بستن چرخ ها ، موتور ها و... باشد . در بخش ربا ت های مسیر یاب در مورد بدنه بحث شد .
مدار تغذیه :
برای تغذیه مدار میتواند از برق مستقیم یا باطری استفاده نمایید ، در این قسمت در مورد تغذیه ربات با باطری ، توضیح داده می شود (تغذیه با برق مستقیم در بخش ربات مسیر یاب )
بهترین نوع باطری برای تغذیه ربات ها باطری های ni-cd میباشد . معمولا ولتاژ مورد نیاز برای پردازنده و سنسور ها ، 5 ولت و ولتاژ مورد نیاز برای موتور ها بین 10 تا 12 ولت است ، برای ساختن یک منبع تغذیه با باطری ، روش های مختلفی وجود دارد که در زیر هر یک را مطرح میکنیم و مزایا و معایب ان را بررسی میکنیم : (با فرض اینکه ولتاژ کار پردازنده 2.7 تا 5.5 ولت و ولتاژ کار موتور ها 12 ولت است)

1- استفاده از تغذیه جدا برای پردازنده و موتور ها
معایب:
-به فضای زیادی جهت گذاشتن باطری ها نیاز داریم ( در صورتی که از باطری های 1.5 ولتی استفاه کنید باید تعداد 13 عدد از انها را در ربات خود بگذارید)
- باطری ها سنگین هستند ، برای حرکت ربات به موتور های پرقدرت نیاز هست که باعث بالا رفت مصرف باطری و.. میشود .
-شارژ کردن 13 عدد باطری وقت زیادی میگیرد و ممکن است بعضی از انها خوب شارژ نشوند.
مزایا :
-تغذیه موتور ها و پردازنده جدا میباشد و تاثیری رو هم ندارد

از انجا که ربات ها باید کوچک و کم حجم طراحی شوند ، پس روش بالا حذف میشود
2- استفاده از 8 عدد باطری 1.5 ولتی که با هم سری شده اند .
در این روش میتوان ولتاژ تغذیه پردازنده را از سه باطری اول و تغذیه موتور ها را از کل باطری ها گرفت .
معایب:
-در این روش چون از سه باطری اول جریان بیشتری کشیده میشود ، خطر افت ولتاژ انها وجود دارد ( در مواقعی که ربات مسیر طولانی را طی میکند )
-در صورتی که از موتور و باطری نامرغوب استفاده شود ، ولتاژ باطری در لحظه راه اندازی موتور ها افت میکند و باعث ریست شدن پردازنده میشود .
-ممکن است بعضی از باطری ها به خوبی باطری های دیگر شارژ نشوند و در هنگام کار ربات مشکل ساز شوند.
مزایا :
-هزینه ی کمتر جهت تعویض باطری ها (همه انها با هم خراب نمیشوند)
- وجود شارژر های اماده
-تنوع در نوع باطری (از نظر جریان دهی)
از انجا که ربات شما فقط چند بار (چند بار تست و یک مسابقه) کار میکند و شما توانای پرداخت انواع هزینه ها را دارید ، پس روش بالا روش مناسبی نیست .

در مدار بالا فقط از یک باطری برای تامین ولتاژ ربات استفاده شده است (عدم نیاز به فضا زیاد و کم شدن وزن ربات )، ولتاژ این باطری 12 ولت است و باید توان جریان دهی حداقل 1 امپر / ساعت را داشته باشد . تا وقتی که ولتاژ باطری بالای 7.5 ولت است مشکلی برای پردازنده پیش نمی اید چون ولتاژ ورودی رگولاتور میتواند تا 1.5 برابر ولتاژ خروجی کاهش یابد (با کم شدن ولتاژ باطری فقط توان و سرعت چرخش موتور ها کم میشود و ولتاژ تغذیه پردازنده همچنان ثابت است ) و کار شما تارسیدن به این میزان تمام است و شما برنده مسابقه شده اید .
در صورتی که با استفاده از باطری وزن و ابعاد ربات شما بزرگ میشود ، از منبع تغذیه خارجی استفاده کنید (طرز کار در قسمت ربات مسیر یاب اورده شده است )
قبل از اینکه به بررسی دیگر اجزای این ربات بپردازیم ، اجازه دهید اندکی در مود الگوریتم ان صحبت کنیم ، بررسی الگوریتم به شما اجازه میدهد ، بهترین سخت افزار را انتخاب کنید .
الگوریتم های که برای یک میکرو موس وجود داره در زیر اورده شده است :
1- دنبال کردن دیوار ها (دست کشیدن)
2- مادون قرمز (کنترل مسیر های موجود)
3- شمارش گردش ها
4- فاصله یابی
5- پردازش تصویر
6-مرکب
نام های که در بالا دیدید رو من برای الگوریتم ها انتخاب کردم ، اصل الگوریتم که در زیر توضیح داده میشه در همه جا یکی هست و فقط ممکنه اسم اون فرق کنه :

- دنبال کردن دیوار ها (دست کشیدن) :
ربات مانند یک انسان کور است ، یک انسان کور دست خود را به دیوار ها میکشد تا راه را بیابد ، در این روش شما میتوانید با استفاده از سنسور های ضربه یا مادون قرمز دیوار ها را حس کنید ، مسیر های باز را انتخاب کنید و از انها عبور کنید تا به مقصد برسید .
این روش برای ماز های که پیچیده نیستند پیشنهاد میشود .
اشکالی که این روش دارد این است که رسیدن ربات به مقصد بیشتر به شانس شما بستگی دارد تا رباتتان.
ساده ترین برنامه ای که میتوان برای این ربات نوشت در زیر اورده شده است :
$regfile = "M8DEF.DAT"
$crystal = 1000000
Config Portb.0 = Input
Config Portb.1 = Input
Config Portb.2 = Output
Config Portb.3 = Output
Do
Set Portb.2
Set Portb.3
If Pinb.0 = 1 Then
Reset Portb.2
Wait 1
End If
If Pinb.1 = 1 Then
Reset Portb.3
Wait 1
End If
Loop
End
در برنامه بالا هنگامی که ربات به سمت دیواری میرود و به ان نزدیک میشود ، سسنور همان سمت فعال شده و میکرو چرخ سمت دیگر را غیر فعال میکند تا تعادل در مسیر برقرار شود و ربات بتواند در وسط دیوار ها حرکت کند
در واقع این ربات فقط به دیوار ها برخورد نمیکند و تنها در صورتی درست کار میکند که فقط یک مسیر برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد .

2- روش مادون قرمز
ماز موجود در اولین ارسال را ببینید ، ربات شما از نقطه ی start شروع به حرکت میکند و به نقطه ی شماره یک میرسد ، در همین ابتدای کار سه مسیر پیش رو دارد ، کدام یک را انتخاب کند؟

شما باید بر روی ربات خود سه سنسور قرار دهید تا بتواند برای شروع ، همه مسیر های موجود را ثبت کند ، میکرو با استفاده از سنسور ها میفهمد که سه مسیر پیش رو دارد .
در این این الگوریتم میتواند از سنسور های مادون قرمز مانند مدار زیر استفاده کنید :

بهتر است از سنسور های مادون قرمز ی که در یک پک هستند استفاده نمایید.
سه عدد سنسور را در جلو ، سمت راست و سمت چپ قرار دهید .
اکنون باید در برنامه خود قید کنید که کدام جهت به دوجهت دیگر ارجیعت دارد .
من سمت چپ را انتخاب میکنم ، ربات به سمت بالا میرود و به نقطه ی شماره دو میرسد ، در اینجا دو انتخاب وجود دارد ، راست یا مستقیم ؟
اکنون شما باید مشخص کنید که دومین جهتی که ارجعیت دارد چیست ، من راست را انتخاب میکنم .
با این تعاریف ربات ما ، از بین راست ، چپ ، مستقیم ، جهت چپ را انتخاب میکند و از بین راست و مستقیم جهت راست (از بین چپ و راست هم ، جهت چپ ) .
ربات به مسیر خود ادمه میدهد تا به نقطه شماره سه میرسد ، در اینجا بر طبق ارجعیت مسیر ها جهت راست خود را انتخاب کرده و .........
ربات شما در یک حلقه مدام به دور خود میچرخد ، در ادامه روش های خلاصی از حلقه که دیگر روش های ما هستند را توضیح میدهیم ....
در صورتی که ماز مورد استفاده فاقد چنین حلقه های باشد ، با الگوریتم مناسب ربات با موفقیت به مقصد میرسد .

  • سجاد Hamshehri
مدادرنگی های بازیافتی

دانش پژوهان گرامی به طور حتم همه شما در منزل یک سریمداد رنگی هایی دارید که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید، ما در  این پروژه قصد داریم از این مداد رنگی ها استفاده ی جالبی کنیم و به شما نیز توصیه می کنیم این پروژه را انجام دهید.

 

مرحله 1)

بیشتر خانواده ها به خصوص بچه ها یک سری مداد رنگی های شکسته دارند که می توانند آن ها را به شکل های مختلف و رنگارنگ تغییر دهند. با این کار نه تنها از این مدادرنگی هایی که بدون استفاده رها خواهند شد، بلکه قادر خواهند بود آن ها را به اشکال زیبا تبدیل کنند.

مدادرنگی های بازیافتی


1-  تعدادی مداد رنگی استفاده شده شکسته

2-  منبع حرارت

3-  قالب های شکلات در اندازهای مختلف و با شکل های فانتزی مانند قلب، دایره، مربع...

4-  کمک گرفتن از بزرگترها برای نظارت بر کارها

 

مرحله 2)

در این مرحله پوسته ی هر یک از مداد رنگی ها را بردارید تا مرحله ای که به مغز مداد برسید، این کار به شما کمک خواهد کرد شکستن مدادها به بخش های کوچکتر برای شما آسان تر باشد وذوب کردن مدادها به راحتی صورت گیرد. زمانی که شما در حال  پر کردن قالب های شکلات هستید به یاد داشته باشید که شما می توانید برای ایجاد یک اثر رنگارنگ از چند رنگ مداد استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید شکل زیر را نگاه کنید.

توجه داشته باشید مداد رنگی ها بیش از اندازه کوچک یا بزرگ نباشند.

مدادرنگی های بازیافتی

مرحله 3)

در این مرحله با کمک گرفتن از بزرگترهای خود فر را با درجه حرارت 270 درجه فارنهایت گرم کنید، زمانی که فر به اندازه  کافی گرم شد قالب ها را در آن قرار دهید. گاهی فر را برای دیدن مراحل ذوب شدن بررسی کنید. اگر سطح موم شما به رنگ قهوه ای تیره یا خاکستری در آمده بود نترسید زیر آن یک اثر هنری ایجاد شده است.

مدادرنگی های بازیافتی

مرحله 4)

هنگامی که مواد داخل قالب به اندازه کافی ذوب شدند اجازه دهید به اندازه کافی سرد شوند. سپس، قالب ها به طور معکوس روی سطح صافی قرار دهید و بعد از  موم های سرد  شده را بردارید البته تا مطمئن نشدید که به اندازه کافی سرد و خشک نشدند این کار را نکنید.

مدادرنگی های بازیافتی

برای این که مطمئن شوید موم شما به اندازه کافی سرد و خشک شده باشد می توانید از یک بزرگتر کمک بگیرید و اگر دیدید که شکل های شما به اندازه کافی خشک و زیبا نمی شوند می توانید این مراحل را دوباره با دقت بیشتری طی کنید.

  • سجاد Hamshehri

آموزش ساخت تابلو روان

در این بخش از سایت آموزش ساخت تابلو روان با ماژول LED آماده را طی سه مرحله برای شما دوست عزیز شرح می دهیم . چنانچه تمامی مراحل را به دقت و با توجه به تصاویر دنبال نمایید ، در عرض چند دقیقه با بیشتر اصول آشنا شده و بدون نیاز به دانستن علم الکترونیک و یا اصول برنامه نویسی قادرخواهید بود در عرض چند ساعت یک تابلو روان  حرفه ای با کیفیت و با  قابلیت های بسیار عالی بسازید .

ماژول تابلو روان

مرحله اول : آشنایی با لوازم و تجهیزات اصلی

قبل از هر چیز لازم است تا با اجزاء اصلی این تابلو های جدید آشنا شوید تا بهتر بتوانید از آنها استفاده نمایید . در تصویر زیر دو عدد ماژول LED مشاهده می شود که یکی از سمت اصلی و دیگری از پشت در تصویر مشهود است . ماژول های LED دارای مشخصه های فنی زیادی می باشند اما چند مشخصه مهم آنها را که لازم است حتماً بدانید در این بخش بررسی می کنیم . مهمترین مشخصه رنگی است که ماژول LED تولید می کند . LED های مورد استفاده در ماژول ها ممکن است قرمز ، سبز ، آبی ، سفید و یا ترکیبی از اینها باشند . درماژول LED قرمز که در تصویر مشاهده می شود تنها از LEDD قرمز استفاده شده است . در ماژول LED سبز تنها از LED سبز ، در ماژول آبی تنها از LEDD آبی و در ماژول سفید تنها از LED سفید استفاده می شود . اینگونه ماژول ها را ماژول های LED تک رنگ می گوئیم که به ترتیب با علامت های اختصاری 1R و 1G و 1B و 1W نشان می دهند .

اما ماژول هایی که قادر به تولید دو رنگ مختلف هستند و گاهی آنها را Dual می گویند . در اینگونه ماژول ها تنها از دو عدد LED استفاده شده است . اساس کار این ماژول ها به این صورت است که اگر یکی از این دو LED به تنهایی روشن شوند ، به ازای هر کدام یک رنگ به خصوص تولید می شود و اگر هر دو LED با هم روشن شوند مشترکاً رنگ سومی را تولید می کنند . این ماژول ها اغلب از LED قرمز و LED سبز ساخته می شوند و با علامت اختصاری 1R1G نشان داده می شوند .

ماژول های دیگری هستند که از دو LED قرمز و یک LED سبز ساخته می شوند . گاهی نیز به جای LED سبز از LED آبی استفاده می شود . این ماژول ها سه رنگ مختلف را بسیار واضح تر از ماژول های Dual تولید می کنند و حتی قادر به تولید رنگ های دیگری هم هستند . اینگونه ماژول ها به اختصار 2R1G و 2R1B نامیده می شوند .

 نوع دیگری از ماژول وجود دارد که آنها را RGB می نامند . در ساخت این مدل از ماژول ها از سه مدل LED استفاده شده است که یکی قرمز ، یکی سبز و دیگری آبی می باشد . این ماژول ها با استفاده از ترکیب رنگ های اصلی قادر به تولید طیف متنوعی از رنگ ها هستند .

در نهایت ماژول های دیگری ساخته می شوند که در آنها از دو LED قرمز ، یک LED سبز و یک LED آبی استفاده شده است . این ماژول ها را با علامت اختصاری 2R1G1B نشان می دهند . این ماژول ها قادر به تولید 16 میلیون رنگ می باشند و نسبت به ماژول های RGB رنگ های به مراتب بیشتری تولید می کنند . از ماژول 2R1G1B بیشتر برای ساخت تلویزیون شهری استفاده می شود . 

آموزش ساخت تابلو روانمشخصه دیگری که در مورد ماژول های LED مهم است ، دات پیچ یا Pixel Pitch است . دات پیچ فاصله مرکز تا مرکز پیکسل های ماژول است و معمولاً برحسب میلی متر بیان می شود . یک پیکسل در ماژول های تک رنگ از یک LED ، در ماژول های Dual از دو LED مجاور هم ، در ماژول های 2R1G و 2R1B و RGB از سه LED مجاور هم و در ماژول های 2R1G1B از کنار هم قرار گرفتن چهار LED تشکیل می شود . مثلاً دات پیچ ماژول قرمز در تصویر فوق 10 هست چون فاصله مرکز تا مرکز دو LED مجاور معادل با 10mm است .

مشخصه مهم دیگری که باید در مورد ماژول های LED در نظر داشت ابعاد آن است . ماژول های LED در ابعاد مختلفی نظیر 320mm*160mm و 160mm*160mm و 200mm*200mm و 256mm*128mm ساخته می شوند که باید بسته به ابعاد تابلو روان  تعدادی از ماژول ها را در عرض  و تعدادی را در ارتفاع قرار داد تا به سایز مورد نظر رسید .

آخرین مشخصه ای که باید در نظر داشت میزان درخشندگی یا همان Luminance ماژول LED است . درخشندگی یک ماژول نشان دهنده میزان شدت نور بر حسب شمع در متر مربع است و واحد آن cd/m2 می باشد . این واحد در سیستم استاندارد SI به صورت Candela per Square Metre مشخص می شود . یکی از پارامتر هایی که در کیفیت یک ماژول LED مؤثر است و قیمت آن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد همین مشخصه می باشد .قطعه دیگری که برای ساخت تابلو روان به آن نیاز دارید ، برد کنترل تابلو روان است . برد کنترل در خانواده های مختلفی ساخته می شوند . برخی از معروف ترین آنها سری HD ،سری M و سری C-Power است . سری HD برای تابلو های تک رنگ تا سه رنگ ، سری M برای تابلو های رنگی و تلویزیون شهری و سری C-Power بیشتر برای تابلو های طیف دار استفاده می شوند . از نکات دیگری که باید در انتخاب یک برد کنترل مد نظر قرار داد حداکثر تعداد پیکسل هایی است که یک برد کنترل می تواند در عرض  و ارتفاع راه اندازی کند و این با توجه به پیکسل های تابلو نهایی تعیین می گردد . نکته دیگر پروتکل ارتباطی است که تابلو می تواند از طریق آن برنامه ریزی شود . این پروتکل از پورت های استاندارد کامپیوتر بهره می گیرد . پورت هایی نظیر COM و LAN و USB که طریقه ارتباط با کامپیوتر را مشخص می کنند . در کل برد کنترل تابلو در واقع وظیفه کنترل و مدیریت تک تک پیکسل ها را در هر یک از ماژول ها به عهده دارد . این عمل توسط برنامه نوشته شده در برد کنترل و همچنین ریزپردازنده ای که در برد کنترل قرار دارد انجام می شود .پاور یا منبع تغذیه وظیفه تأمین جریان لازم برای راه اندازی ماژول ها و برد کنترل را به عهده دارد . در تابلو های روان LED معمولاً از منابع تغذیه سوئیچینگ با جریان نسبتاً بالا استفاده می شود . منبع تغذیه در تابلو های روان ولتاژ متناوب و بالای برق شهر را به یک ولتاژ مستقیم و در حد 5 یا 12 ولت تبدیل می کند . توجه به این نکته بسیار مهم است که تعداد منابع تغذیه در یک تابلو به تعداد ماژول های بکار رفته در آن و همچنین میزان درخشندگی ماژول ها بستگی دارد . مثلاً برای راه اندازی ماژول های موجود در تصویر بالا که ماژول قرمز با 3500cdm هستند و بالاترین درخشندگی را در نوع خود دارند ، به ازای هر 6 یا 8 عدد ماژول یک منبع تغذیه باید در نظر گرفته شود . کابل تغذیه سیمی است دو رشته که یک رشته آن مشکی و رشته دیگر قرمز رنگ است و برای انتقال جریان از منبع تغذیه به ماژول ها استفاده می شود . در تغذیه یا برق رسانی ماژول ها و همچنین برد کنترل دقت کنید که سیم مشکی را به ترمینال های GND و سیم قرمز را به ترمینال هایی متصل کنید که با علامت VCC و یا V+ مشخص شده اند . چنانچه در یک ماژول و یا برد کنترل تغذیه برعکس متصل شود ، آن ماژول و یا برد کنترل به سرعت خواهد سوخت .کابل فلت  یا دیتا وظیفه انتقال داده ها را از برد کنترل بین تمام ماژول های یک ردیف تابلو بر عهده دارد .این کابل اطلاعات را در یک ردیف خاص از تابلو از برد کنترل به اولین ماژول و سپس از اولین ماژول به دومین ماژول و الی آخر منتقل می کند . در واقع ماژول ها در یک ردیف تابلو به صورت پشت سر هم ( سری ) مانند واگن های قطار متصل می شوند . خروجی ماژول آخر در یک ردیف همیشه آزاد است . واشر آب بندی نیز همانند تصویر زیر برای جلوگیری از نفوذ آب  و باران به داخل تابلو بکار می رود . بیشتر سازندگان تابلو از این واشر استفاده نمی کنند و چون اسکلت و بدنه تابلو را بر اساس سلیقه و امکانات خود می سازند ، معمولاً از این واشر بی نیازند و برای آب بندی تابلو خود شکاف بین ماژول ها و درب تابلو را با چسب های مخصوص آب بندی می پوشانند . 

مرحله دوم : مونتاژ تابلو روان

در این مرحله روش مونتاژ تابلو روان با ماژول های LED شرح داده می شود . تصویر زیر نمایی از پشت یک ماژول LED قرمز رنگ با دات پیچ 100 را نشان می دهد . تنها مواردی که برای کار با اینگونه ماژول ها لازم است بدانید سه چیز است . هر ماژول دارای دو پورت 16 پین IDE است که آنها را هاب می گویند . هاب ها بر اساس پروتکل انتقال داده ای که دارند دارای مدل های مختلفی هستند . مدل هایی نظیر HUB-12 و HUB-8 در ماژول های LED به وفور استفاده می شوند . در ماژول مورد بحث ما از دو HUB-12 استفاده شده است که یکی از آنها ورودی و دیگری خروجی است . اصولاً هر ماژول یک هاب ورودی و یک هاب خروجی دارد . هاب ورودی اطلاعات را از ماژول قبل دریافت کرده و هاب خروجی اطلاعات را به ماژول بعد منتقل می کند .

هر ماژول همچنین دارای پورت دیگری است که ترمینال تغذیه نام دارد و برای اعمال جریان منبع تغذیه به ماژول استفاده می شود این ترمینال دارای دو پین است که یکی با علامت VCC و دیگری با GND مشخص شده است . ولتاژ مثبت منبع تغذیه را که با V+ نشان داده شده است را به کمک کابل تغذیه به پین VCC تمامی ماژول ها اتصال می دهند و ولتاژ صفر منبع تغذیه را نیز که با GND نشان داده شده است را به کمک کابل های تغذیه به پین GND تمامی ماژول ها اتصال می دهند .

پورت های ماژول LED

اکنون مونتاژ تابلو را شروع می کنیم . برای اتصال ماژول ها به یکدیگر ، مطابق شکل زیر با کمک کابل های فلت و به صورت پشت سر هم همانند واگن های قطار ، ماژول ها را به تعداد مورد نیاز در یک ردیف قرار می دهیم . توجه داشته باشد که هر کابل فلت ، هاب خروجی ماژول سمت چپ را به هاب ورودی ماژول سمت راست متصل می نماید . بعد از اتصال تعداد ماژول های مورد نیاز در سطر اول ، شروع به اتصال ماژول های سطر بعدی به یکدیگر می کنیم تا کلیه سطر ها ایجاد شوند . برای اطلاع از اینکه یک برد کنترل تا چه تعداد ماژول را راه اندازی می کند ، به مشخصه پیکسل آن برد کنترل توجه کنید . در این آموزش برد کنترل مورد استفاده HD-S است و می تواند تا دو ماژول در ارتفاع و شانزده ماژول در عرض (سطر) را پشتیبانی کند چرا که مشخصه پیکسل آن برای تابلو تک رنگ معادل 512*32 پیکسل می باشد . یعنی یک تابلو  حداکثر تا ابعاد 5.12 متر عرض و 32 سانتی متر ارتفاع . در اتصال ماژول ها به یکدیگر دقت کنید که ماژول های موجود در یک سطر به ماژول های سطر دیگر هیچ ارتباطی با کابل فلت ندارند و فقط ترمینال تغذیه آنها به هم متصل است .

سیم بندی ماژول LEDتوجه داشته باشید که هاب خروجی آخرین ماژول در هر سطر به جایی متصل نمی شود و رها می شود . پس دیگر به کابل فلت خروجی نیازی ندارد . نکته دیگر اینکه همانند شکل فوق چنانچه لازم شد که تغذیه یک ستون از ماژول ها از ستون دیگری منشعب شود ، با رعایت علامت تغذیه و با کمک یک زوج سیم برق 1.5 آنها را به یکدیگر متصل نمایید . توجه کنید که VCC را به VCC و همچنین GND را به GND وصل نمایید .

اکنون نوبت به اتصال برد کنترل به ماژول هاست . در شکل بالا به سمت چپ ترین ماژول LED در هر ردیف توجه کنید . هاب وردی هر یک از ماژول های ابتدای ردیف (سمت چپ ترین ماژول در هر ردیف) به برد کنترل وصل می شوند . در اکثر قریب به اتفاق ماژول ها از جمله ماژول موجود در تصویر از HUB-12 استفاده شده است . روی برد کنترل تابلو ممکن است هم HUB-12 و هم HUB-08 وجود داشته باشد اما با توجه به اینکه هاب ماژول مورد بحث ما HUB-12 می باشد ، تنها از پورت هایی روی برد کنترل استفاده می کنیم که با HUB-12 مشخص شده اند .

با توجه به تصویر فوق مشاهده می شود که کابل فلت ورودی از اولین ردیف (ردیف بالا) به هاب شماره یک از برد کنترل یعنی هابی که با علامت 1*12 مشخص شده وصل می شود . به همین ترتیب کابل فلت ورودی از ردیف دوم (از بالا) به هاب شماره دو از برد کنترل یعنی هابی که با علامت 2*12 مشخص شده است وصل می شود و به همین ترتیب برای ردیف های بعدی این روال تکرار می گردد . اگر در حین کار متوجه شدید که کابل های فلت برای اتصال به برد کنترل کوتاه هستند ، می توانید به کمک یک تکه کابل فلت 16 رشته ای به طول لازم و دو عدد کانکتور IDE خودتان کابل فلت بسازید . تصویر زیر برد کنترل تابلو روان و شماره هاب های نوشته شده روی آن را نشان می دهد .

برد کنترل تابلو روان

توجه : کابل فلت را از سمتی به برد کنترل متصل کنید تا سر بالای هاب روی ماژول LED با مثلث کوچک هاب روی برد کنترل منطبق گردد . در تصویر فوق این مثلث کوچک را کنار هر هاب مشاهده می کنید . ترمینال های منبع تغذیه نیز همانند تصویر به شرح زیراند که به ترتیب از سمت چپ بررسی می کنیم . دو ترمینال اول را به دوشاخه ای متصل می کنیم که قرار است به برق شهر وصل شود . جابجا بستن این دو ترمینال مشکلی ایجاد نمی کند . ترمینال بعدی که با علامت زمین مشخص شده را نیازی نیست به جایی متصل کنید . سه ترمینال بعدی که با علامت COM نشان داده شده اند در واقع خط تغذیه صفر هستند که باید به ترمینال GND روی ماژول ها و برد کنترل متصل شود . این سه ترمینال با هم تفاوتی ندارند و همگی یکی هستند و برای راحتی کار در سیم بندی سه عدد ترمینال منظور شده است . سه ترمینال بعدی که با علامت V+ نشان داده شده اند ولتاژ 5V+ یا همان VCC هستند که باید به ترمینال VCC روی ماژول ها و ترمینال مثبت روی برد کنترل متصل شوند . این سه ترمینال نیز با هم تفاوتی ندارند . منبع تغذیه تابلو روانبرای برنامه ریزی تابلو با کمک یک کابل که یک سر آن پورت COM نری و سر دیگر آن پورت COM مادگی است ، برد کنترل را به کامپیوتر متصل کنید . این کابل تنها سه اتصال دارد که به شرح زیر می باشد . از پورت COM نری به پورت COM مادگی به ترتیب پین 5 به 5 و پین 3 به 3 و پین 2 به 2 متصل می باشد . این کابل را خودتان می توانید بسازید و یا می توانید یک کابل RS-232 استاندارد از بازار تهیه و جای پین های 2 و 3 یکی از پورت های آن را با هم عوض کنید .   کابل برنامه ریزی تابلو روان


  • سجاد Hamshehri

خلاصه ای درباره ی آموزش

کشیدن چشم یکی از پایه های آموزش نقاشی است اینکه شما بتوانید چشم های طبیعی بکشید تاثیر بسیاری در طرح و نقاشی کلی شما دارد. بنابر این به آموزش کشیدن چشم با سیاه قلم توجه بسیاری کنید و البته هرچه می توانید تمرین کنید. در زیر مراحل طراحی چشم را دنبال کنید.

قدم اول

شما میتونید از مداد های کمرنگ و پر رنگ طراحی استفاده کنید مثل H,b6,b2
در بخش اول طراحی اولیه چشم را انجام می دهیم

قدم دوم

در این بخش از کشیدن چشم ، هاشور ها و سایه ها را به چشم اضافه می کنیم

قدم سوم

دور چشم و هاشور ها را پر رنگ کنید

قدم چهارم

با یک پاک کن تیز میان هاشور ها را پاک کنید تا طراحی چشم طبیعی تر بنظر بیاید 
در کشیدن چشم به طبیعی بودن و سایه پلک ها توجه بسیار ی کنید و این مرحله را نیز تکمیل کنید

قدم پنجم

حال موژه های چشم و مویرگ ها و جزییات دیگر را تکمیل کنید
آنقدر آموزش کشیدن چشم را تمرین کنید تا به توانایی کشیدن طرح هایی طبیعی از چشم دست یابید.
برای درخواست آموز ش نقاشی یا مدل نقاشی:e/
  • سجاد Hamshehri