الف ) عادل یغما، تحت عنوان « انواع وسایل کمک آموزشی»، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده است:

1.      کتاب، مجله و روزنامه؛

2.      وسایل ترسیمی (نمودار، چارت، پوستر،...)؛

3.      وسایل غیر ترسیمی (عکس و تصویر، اسلاید، فیلم استریپ، ...)؛

4.      تابلوهای آموزشی (تخته سیاه، تخته های پارچه ای، ...)؛

5.      وسایل سه بعدی (مدلها، ماکتها، دایوراما،...)؛

6.      پرژکتورها (اوورهد، اوپک، ...)؛

ب ) فردوس حمصی و شهین دخت عالی، مواد و وسایل آموزشی را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده اند:

1.      مواد کمک آموزشی ساده و حقیقی (انواع تابلوها، اشیای حقیقی، ...)؛

2.      مواد گرافیکی (اعلان آگهی یا پوستر، چارت، نقشه و کره، ...)؛

3.      اسلاید، فیلم استریپ و تلقهای شفاف؛

4.      فیلم متحرک؛

5.      تلویزیون؛

6.      مواد آموزشی شنیداری؛

7.      دستگاه های آموزشی؛

ج ) سید هاشم نعمتی، تحت عنوان « انواع رسانه های آموزشی»، آنها را به شرح زیر مورد تقسیم بندی قرار داده است :

1.      رسانه های نوشتاری (کتاب، روزنامه، میکروفیلم، میکروفیش، ...)؛

2.      رسانه های نمایشی (تخته سیاه، تابلوهای پارچه ای،...)؛

3.      رسانه های دیداری (ترسیمی – غیر ترسیمی)؛

4.      رسانه های شنیداری؛

5.      رسانه های سه بعدی؛

6.      موقعیت های آموزشی (گردش علمی، دعوت از متخصصین،...) (به نقل ازاحدیان1381،ص13).                                             

مواد و وسایل آموزشی از دیدگاه متخصصان مختلف و با توجه به معیارهای خاصی به گونه های متفاوت  دیگری مورد تقسیم بندی قرار گرفته است که در زیر به طور مختصر مد نظر قرارمی گیرند:

الف ) برقی و غیر برقی : همان گونه که از تقسیم بندی آن پیداست، عده ای  مواد و وسایلی را که کاربرد آنها نیاز به نیروی برق دارد در یک دسته و بقیه را در دسته ای دیگر قرار می دهند.

ب ) ارزان قیمت و گران قیمت : تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی بر  اساس قیمت این اشکال را ایجاد می کند که مشخص کردن مرز میان دو دسته ی یاد شده به طور عملی امکان پذیر نیست. معهذا کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه هایی نظیر چارت، پوستر، نقشه، کره، و ... نظایر این ها را در دسته ارزان قیمت و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم، اسلاید، فیلم استریپ، اوورهد و ... را در دسته ی گران قیمت قرار می دهند.

ج ) نرم افزار و سخت افزار: طرفداران استفاده از این تقسیم بندی رسانه  هایی نظیر فیلم، اسلاید، چارت، پوستر، نمودار، تلق شفاف، مدل، ماکت، برش و نظایر اینها را در دسته ی نرم افزار و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد و نظایر اینها را در دسته ی سخت افزار قرار می دهند.

د ) چاپی و غیر چاپی : عده ای رسانه هایی نظیر کتاب، جزوه، مجله، منابع  برنامه ای شده ی چاپی و نظایر اینها را در گروه چاپی و بقیه را در گروه غیر چاپی قرار می دهند.

ه ) ساده و پیچیده : کسانی که از این تقسیم بندی استفاده می کنند رسانه  هایی نظیر کتاب، مجله، فیلم متحرک، اسلاید، تلق شفاف و نظایر اینها را در گروه ساده و تجهیزاتی نظیر پروژکتور های فیلم متحرک، اسلاید، اوپک، اوورهد، دستگاه های ضبط شنیداری و دیداری و نظایر اینها را در گروه پیچیده قرار می دهند.

و ) نورتاب و غیر تاب : قرار دادن مواد و وسایل آموزشی در دو دسته ی  نورتاب و غیر نورتاب یکی از بهترین و کامل ترین تقسیم بندی هایی است که تا کنون به عمل آمده است و چون تقسیم بندی های دیگری در بردارنده ی نواقص مشهودی است در چند دهه ی اخیر از این تقسیم بندی استقبال قابل توجهی به عمل آمده است. در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، تلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها را در دسته ی نورتاب و بقیه در دسته ی غیر نورتاب قرار می گیرند (احدیان،1387) .