مبانی برنامه نویس
- درس یکم: مبانی و مفاهیم اولیه
- تشریح اجزای کامپیوتر و تعامل آنها در اجرای برنامه ها
- سیستم اعداد
- مروری بر ریاضیات مورد نیاز
- انواع داده ها
- درس دوم: الگوریتم
- معرفی الگوریتم و اجرای آن
- الگوریتم برای مسائل تصمیم گیری
- الگوریتم برای مسائل دارای تکرار
- معرفی زیرالگوریتم
- درس سوم: فلوچارت
- معرفی فلوچارت اجزای آن
- رسم فلوچارت برای یک الگوریتم
- حل مسائل متعدد و مشخص نمودن فلوچارت
- درس چهارم: آرایه ها
- معرفی آرایه
- پر کردن آرایه
- انجام محاسبات با آرایه
- کار ماتریس ها
- جستجو و مرتب سازی داده ها (با ارائه تشریح روش های جستجو و مرتب سازی)
توضیحات
الگوریتم شالوده و بنیان اصلی حل یک مسأله است. در زندگی روزمره شما با مسائل زیادی سروکار دارید که برای انجام آنها قطعاً باید مراحلی را طی کنید تا به سرانجام برسید. طراحی یک الگوریتم مناسب برای حل مسائل، نقش بسزایی در نوشتن کد برنامه نویسی آن دارد. اگر افراد درک درستی از مراحل حل مسأله به زبان عامیانه داشته باشند، یعنی بتوانند مراحل حل مسأله ( شامل اجزای یک مسأله، ارتباط بین این اجزا، نحوه انجام محاسبات برای رسیدن به پاسخ منطقی و ایجاد خروجی مورد انتظار) را یاد بگیرند؛ آنگاه به راحتی می توانند برای مسأله خود مستندات و نیازمندی های لازم را بنویسند، ساختارهای مورد نیاز، ساختمان داده های مورد نیاز برای حل مسأله را مشخص کنند و آن را به کد برنامه نویسی تبدیل کنند.
در این دوره آموزشی ما با درنظرگرفتن طیف وسیعی از دانش پذیران اقدام به یک طرح کلی برای آموزش الگوریتم و فلوچارت کرده ایم. در این دوره مثال های متعددی حل خواهیم کرد که پیش نیاز بسیار مناسبی برای حل مسأله در قالب یک برنامه کامپیوتری خواهد بود. در این دوره بخش وسیعی از مسائل بخصوص مسائل ریاضی و منطقی مورد بحث قرار خواهند گرفت. هدف کلی ما از این آموزش ایجاد یک بستر برای افراد است تا بتوانند با درک درستی، وارد دنیای جالب برنامه نویسی شوند.