افت 19 درصدی فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
براساس برآوردهای مؤسسه تحقیقاتی کانترپوینت، پس از کاهش 19 درصدی فروش آیفون در سهماهه اول سال جاری میلادی در چین، اپل صدرنشینی فروش در این بازار را از دست داد و حالا در جایگاه سوم قرار گرفته است.
آیفون بدترین عملکرد فروش را در چین از سال 2020 به نام خود ثبت کرده است. براساس دادههای کانترپوینت، رقبای چینی همچون ویوو و آنر توانستند در سهماهه اول سال جاری از اپل پیشی بگیرند. اپل این سهماهه را با 15.7 درصد از سهم بازار به پایان رساند. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته، سهم بازار فروش آیفون در بازار چین 19.7 درصد بود.
برخلاف اپل، فروش هواوی بهشدت افزایش پیدا کرد
برخلاف کاهش شدید فروش آیفون در چین، فروش هواوی تقریباً 70 درصد در مقایسه با سه ماه اول سال 2023 افزایش یافته است. «ایوان لام»، تحلیلگر شرکت کانترپوینت، در یادداشتی گفت که افزایش فروش هواوی مستقیماً بر فروش آیفون در چین تأثیر گذاشته است. او اضافه کرد که اپل همچنین بهدلیل اینکه برخی کاربران تمایل کمتری به جایگزینکردن موبایلهای خود دارند، ضربه خورده است
در کنار فروش ناامیدکننده آیفون 15 و ممنوعیتهای دولتی در چین، رشد هواوی نیز باعث دردسر جدید «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، شده است. تیم کوک در ماه مارس به چین رفت تا از جدیدترین فروشگاه اپل در شانگهای بازدید و در مجمع توسعه چین در پکن شرکت کند.
هواوی اخیراً سری جدیدی از گوشیهای هوشمند به نام Pura 70 را عرضه کرده که دارای سیستم دوربین پیشرفتهای شبیه به لنزهای سهگانه آیفون پرو است.
گوشیهای جدید با قیمت پایه 760 دلار، فرصت جدیدی را برای هواوی فراهم میکنند تا مشتریان چینی اپل را جذب کند. سال گذشته، این شرکت سری میت 60 پرو را با هدف قراردادن خریداران آیفون 15 عرضه کرد